Dessa allmänna villkor www.faderskapstest24.se består av följande allmänna villkor (under I. Allmänna villkor) och efterföljande ytterligare villkor (under II. Ytterligare villkor).

I. Villkor

Index:

I. Allgemeine Bedingungen

Artikel 1 – Definitioner
Artikel 2 – Företagarens identitet
Artikel 3 – Tillämplighet
Artikel 4 – Erbjudandet
Artikel 5 – Överenskommelsen
Artikel 6 – Ångerrätt
Artikel 7 – Kostnader vid upphävande
Artikel 8 – När ångerrätten inte gäller
Artikel 9 – Priset
Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti
Artikel 11 – Leverans och utförande
Artikel 12 – Varaktighetstransaktioner: varaktighet, annullering och förlängning
Artikel 13 – Betalning
Artikel 14 – Klagomålsförfarande
Artikel 15 – Tvister
Artikel 16 – Ytterligare eller andra bestämmelser

II. Ytterligare villkor

Artikel 17 – Definitioner
Artikel 18 – Villkor för att genomföra DNA-tester
Artikel 19 – Otillräckligt DNA-material
Artikel 20 – Ansvar
Artikel 21 – Klagomål

Artikel 1 – Definitioner

I dessa allmänna villkor gäller följande definitioner:

  1. Betänketid: den period inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt.
  2. Konsument: den fysiska personen som inte agerar i utövandet av ett yrke eller verksamhet och som ingår ett distansavtal med företagaren.
  3. Dag: kalenderdag; arbetsdag: alla dagar utom lördagar, söndagar och holländska helgdagar.
  4. Varaktighetstransaktion: ett distansavtal avseende en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpskyldighet är spridd över tid.
  5. Hållbar databärare: alla medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är personligen riktad till honom/henne på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad återgivning av den lagrade informationen.
  6. Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att upphäva distansavtalet inom betänketiden.
  7. Företagare: den fysiska eller juridiska personen som erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter på distans.
  8. Distansavtal: avtal där det, inom ramen för ett system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster anordnat av företagaren, fram till och med avtalets ingående, exklusivt utnyttjas en eller flera tekniker för kommunikation på distans.
  9. Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att sluta avtal, utan att konsument och företagare träffas samtidigt i samma rum.

Artikel 2 – Företagarens identitet

Swanfort Services SA
Rue de Lausanne 81
1202 Genève, Die Schweiz
Telefonnummer: +46855122362
E-postadress: info@faderskapstest24.se
Handelskammarens nummer: CHE-156.228.082
Momsregistreringsnummer: CHE-156.228.082

Artikel 3 – Tillämplighet

  1. Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för varje distansavtal som ingås mellan företagaren och konsumenten.
  2. Innan distansavtalet ingås görs texten till dessa allmänna villkor tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligen möjligt, innan distansavtalet ingås, kommer det att anges att de allmänna villkoren kan ses hos företagaren, och att de så snart som möjligt och utan kostnad kommer att skickas på konsumentens begäran.
  3. Om distansavtalet ingås elektroniskt, trots föregående stycke och innan distansavtalet ingås, kan texten i dessa allmänna villkor göras elektroniskt tillgänglig för konsumenten på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett enkelt sätt på en hållbar databärare. Om detta inte är rimligen möjligt, kommer det innan distansavtalet ingås, att anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de utan kostnad kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt på konsumentens begäran.
  4. Om det utöver dessa allmänna villkor även skulle gälla specifika villkor för varor eller tjänster, ska den andra och tredje paragrafen gälla i tillämpliga delar, och i händelse av motstridiga allmänna villkor kan konsumenten alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelsen som är mest förmånlig för honom/henne.

Artikel 4 – Erbjudandet

  1. Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor kommer detta uttryckligen att framgå i erbjudandet.
  2. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av produkterna och/eller tjänsterna som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om företagaren använder bilder är dessa en sann representation av produkterna och/eller tjänsterna som erbjuds. Uppenbara misstag eller fel i erbjudandet är inte bindande för företagaren.
  3. Varje erbjudande innehåller sådan information att det tydligt framgår för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till erbjudandets antagande. Detta gäller i synnerhet:
  • priset inklusive skatter.
  • eventuella leveranskostnader.
  • hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta.
  • om ångerrätten gäller eller inte.
  • betalningsmetod, leverans och genomförandet av avtalet.
  • villkoren för godtagandet av erbjudandet, eller villkoren inom vilka företagaren garanterar priset.
  • storleken på taxan för distanskommunikation om kostnaderna för att använda tekniken för distanskommunikation beräknas
  • på annan grund än den ordinarie bastaxan för kommunikationsmedlen som används.
  • om avtalet kommer att arkiveras efter att det har ingåtts, och i så fall, hur konsumenten ska kunna konsultera det.
  • det sätt på vilket konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och om så önskas återställa datan som han/hon tillhandahållit inom ramen för avtalet.
  • alla andra språk på vilka avtalet, förutom holländska, kan ingås.
  • uppförandekoderna som företagaren lyder under och det sätt på vilket konsumenten kan läsa dessa uppförandekoder elektroniskt; och
  • distansavtalets minimilängd vid en långsiktig transaktion.

Artikel 5 – Överenskommelsen

  1. Avtalet ingås nu genom att konsumenten samtycker till erbjudandet och efterlevnaden av de fastställda villkoren.
  2. köpet av erbjudandet. Om företagaren inte har bekräftat mottagandet av detta kan konsumenten säga upp avtalet.
  3. Om avtalet ingås elektroniskt kommer företaget att vidta lämpliga tekniska säkerhetsåtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om den kan betalas elektroniskt kommer det att vidta korrekta säkerhetsåtgärder.
  4. Företagaren kan – inom rättsliga ramar – förlita sig på konsumentens förmåga att uppfylla sina betalningsförpliktelser, och på faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av avtalet. Skapandet av ett avtal om ansökan om att ingå ett avtal för att sluta avtalet.
  5. Företagaren kommer att skicka följande information om tjänsteprodukten till konsumenten, skriftligt på ett praktiskt sätt så konsumenten enkelt kan lagras den på ett hållbart sätt:
  • A. företagets besöksadress dit konsumenten kan gå med klagomål.
  • B. under vilka villkor och på vilket sätt konsumenten kan utnyttja ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om när ångerrätten inte gäller.
  • C. informationen om garantier och befintlig kundservice.
  • D. informationen som ingår i artikel 4 paragraf 3 i dessa villkor, såvida inte företaget redan har lämnat denna information till konsumenten innan avtalet ingicks.

villkoren för att säga upp avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är på obestämd tid

6. Vid långvarig transaktion gäller bestämmelsen i föregående paragraf för den första leveransen.

Artikel 6 – Ångerrätt

När produkten levereras:

  1. Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att lösa upp avtalet utan att ange något skäl i fjorton dagar. Denna betänketid börjar dagen efter att konsumenten, eller en representant som konsumenten har utsett och informerat företagaren om i förväg, har tagit emot produkten.
  2. Under ångerperioden kommer konsumenten att hantera produkten och förpackningen varsamt. Han/hon kommer endast att packa upp eller använda produkten i den utsträckning det är nödvändigt för att bedöma om han/hon vill behålla produkten. Om han/hon utnyttjar sin ångerrätt kommer han/hon att returnera produkten med alla medföljande tillbehör och – om det är rimligen möjligt – i originalskick och förpackning till företagaren, i enlighet med rimliga och tydliga instruktioner från företagaren.
    När tjänster tillhandahålls:
  3. När tjänster tillhandahålls har konsumenten rätt att lösa upp avtalet utan att ange skäl under fjorton (14) dagar, med början från avtalets ingående.
  4. För att utnyttja sin ångerrätt kommer konsumenten att följa de rimliga och tydliga instruktionerna som företagaren tillhandahåller med erbjudandet och/eller senast vid leveransen.
  5. Vid beställning av ett prenatalt test kan du även åberopa ångerrätten, men om du meddelar oss detta efter att testkitet har skickats till dig kommer en del av inköpspriset att debiteras. I så fall kommer kr 3187,44 att kvarhållas, detta gäller ett bidrag till kostnaderna för att montera testkitet av kvalificerad personal; och det faktum att när testkitet väl har skickats till dig kan det inte användas av oss och måste förstöras. Detta beror på att testkitets integritet, om det skulle ha tagits emot och returnerats av dig, inte längre kan garanteras av oss eftersom det inte har varit i vår ägo hela tiden. Som sådant kan vi inte längre använda ett sådant testkit för en annan konsument.

Artikel 7 – Kostnader vid upphävande

  1. Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt kommer de maximala returkostnaderna att vara för kontot.
  2. Om konsumenten har betalat ett belopp kommer företagaren att återbetala detta belopp så snart som möjligt, senast inom 30 dagar efter det att ångerrätten har utnyttjats.

Artikel 8 – När ångerrätten inte gäller

  1. Företagaren kan undanta konsumentens ångerrätt i den mån som anges i paragraferna 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om företagaren tydligt har angett detta i erbjudandet, åtminstone i tid för avtalets ingående.
  2. Ångerrätten kan endast uteslutas för produkter:
    a. som har fastställts av företagaren i enlighet med konsumentens specifikationer.
    b. som är uppenbart personliga till sin natur.
    c. som till sin natur inte kan återlämnas.
    d. som kan förstöras eller åldras snabbt.
    e. vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som företagaren inte har något inflytande över.
    f. för lösa tidningar och tidskrifter.
    g. för ljud- och bildinspelningar och datorprogram som konsumenten har brutit förseglingen på.
  3. Ångerrätten kan endast uteslutas för tjänster:
    a. rörande boende, transport, restaurangverksamhet eller fritidsverksamhet som ska bedrivas på ett visst datum eller under en viss period.
    b. vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerperioden har löpt ut.
    c. rörande vadslagning och lotterier.

Artikel 9 – Priset

  1. Under giltighetstiden, som anges i erbjudandet, kommer priserna på produkterna och/eller tjänsterna som erbjuds inte att höjas, förutom prisändringar på grund av ändrade momssatser.
  2. I motsats till föregående paragraf kan företagaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och som företagaren inte har inflytande över, med rörliga priser. Detta beroende av fluktuationer och faktumet att eventuella angivna priser är riktpriser framgår i erbjudandet.
  3. Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser.
  4. Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om om företagaren har stipulerat detta och:
    a. de är resultatet av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser; eller
    b. konsumenten har rätt att upphäva avtalet med verkan från och med den dag då prishöjningen träder i kraft.
  5. Priserna som anges i produkt- eller tjänsteerbjudandet inkluderar moms.

Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti

  1. Företagaren garanterar att varorna och/eller tjänsterna är i överensstämmelse med avtalet och uppfyller specifikationerna som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på lämplighet och/eller användbarhet och lagbestämmelserna och/eller de officiella föreskrifterna på dagen för avtalets ingående. Om överenskommet ska företagaren även se till att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
  2. En föreskrift som företagaren, tillverkaren eller importören erbjuder som garanti minskar inte de rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot företagaren på grund av att företagaren inte uppfyller sina skyldigheter enligt lagen och/eller distansavtalet.

Artikel 11 – Leverans och utförande

  1. Företagaren iakttar största möjliga omsorg vid mottagande och utförandet av beställningar av varor och vid bedömningen av förfrågningar om tillhandahållande av tjänster.
  2. Leveransplatsen är adressen som konsumenten har meddelat företagaren.
  3. Med hänsyn till den relevanta informationen i artikel 4 i dessa Allmänna Villkor, kommer företagaren att utföra godkända beställningar så snart som möjligt, dock senast inom 30 dagar, om inte en längre leveranstid har avtalats. Om leveransen försenas eller om en beställning inte kan utföras eller endast kan utföras delvis, kommer konsumenten att få ett meddelande om detta senast en månad efter beställningen. I detta fall har konsumenten rätt att säga upp avtalet utan kostnad och, vid behov, kräva skadestånd.
  4. Vid uppsägning enligt föregående paragraf återbetalar företagaren det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast 30 dagar efter uppsägningen.
  5. Om leveransen av en beställd produkt är omöjlig kommer företagaren att försöka tillhandahålla en ersättningsvara. Senast vid leverans ska det tydligt och överskådligt redovisas att en ersättningsvara levereras. Vid ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för returfrakten sker på företagarens bekostnad.
  6. Risken för att varor skadas eller försvinner bärs av företagaren fram till leveranstillfället hos konsumenten, om inte annat uttryckligen har överenskommits.

Artikel 12 – Tidsbaserade transaktioner: uppsägning, förnyelse och varaktighet

Observera

  1. Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som gäller tillsvidare, och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, i enlighet med gällande regler och med en uppsägningstid på högst en månad.
  2. Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som gäller för en viss tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster vid utgången av den angivna perioden, i enlighet med gällande regler och med en uppsägningstid på maximalt en månad.
  3. Konsumenten får ingå avtalen som det refereras till i föregående paragrafer:
    • avsluta när som helst och är inte begränsade till uppsägning när som helst eller vilken period som helst.
    • avsluta åtminstone på samma sätt som de slutfördes.
    • alltid avsluta på samma uppsägningsdag som företaget har förhandlat fram för sig själv.

Förlängning

  1. Ett avtal som har har ingåtts för en viss tid, och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, får inte underförstått förnyas eller förlängas under en viss tidsperiod.
  2. Trots vad som sägs i föregående paragraf får ett avtal förlängas för en viss tid, som sträcker sig till regelbunden leverans av dagstidningar, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter, för en viss tid om högst tre månader om konsumenten kan säga upp detta förlängda avtal mot slutet av förlängningen med en uppsägningstid om en månad.
  3. Ett avtal för en viss tid, som sträcker sig till regelbunden leverans av varor eller tjänster, kan endast underförstått förnyas om konsumenten när som helst kan säga upp det med en uppsägningstid på en månad till högst tre månader, om avtalet grundar sig på en reglerad, men mindre än en gång i månaden, leverans av dagstidningar, nyheter och veckotidningar och tidskrifter.
  4. Ett avtal med en varaktighet som regleras av regelbunden leverans av dagstidningar, nyheter och veckotidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsabonnemang) fortsätter inte underförstått och upphör automatiskt i slutet av prov- eller introduktionsperioden.
  5. Varaktighet
  6. Om ett avtal har en löptid på mer än ett år kan konsumenten när som helst säga upp avtalet efter ett år med en månads uppsägningstid, om inte skälighet och kostnader motsäger en uppsägning innan den avtalade tiden har löpt ut.

Artikel 13 – Betalning

  1. Om inte en senare deadline har överenskommits ska beloppen som konsumenten ska betala betalas inom 14 dagar efter det att ångerfristen har börjat i den mening som avses i artikel 6(1). När det gäller ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar perioden efter det att konsumenten har erhållit avtalsbekräftelsen.
  2. När produkterna säljs till konsumenten kan en förskottsbetalning på mer än 50 % aldrig krävas i de allmänna villkoren. Om förskottsbetalning krävs kan konsumenten inte göra några anspråk gällande utförandet av beställningen eller tjänsten/tjänsterna ifråga förrän förskottsbetalningen har skett.
  3. Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera fel betalningsuppgifter till företagaren.
  4. Vid utebliven betalning från konsumentens sida har företagaren rätt att – förutom de lagstadgade begränsningarna – debitera konsumenten för de rimliga kostnaderna som har meddelats i förväg.

Artikel 14 – Klagomålsförfarande

  1. Näringsidkaren ska ha ett vederbörligt offentligt förfarande i händelse av klagomål och ska hantera klagomål i enlighet med det förfarandet.
  2. Klagomål avseende fullgörandet av avtalet ska lämnas till näringsidkaren inom skälig tid efter att konsumenten har upptäckt bristerna som är fullständigt och tydligt beskrivna.
  3. Klagomål som har skickats till företagaren kommer att besvaras inom 14 dagar från mottagandet. Om ett klagomål måste behandlas under en förutsebart längre period kommer företagaren att skicka ett svar inom 14 dagar som bekräftar att klagomålet har tagits emot och anger när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
  4. Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som kan bli föremål för förlikningsreglerna.

Artikel 15 – Tvister

  1. Avtal mellan företagaren och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller regleras uteslutande av holländsk lag.

Artikel 16 – Ytterligare eller andra bestämmelser

Bestämmelser som avviker från eller kompletterar dessa allmänna villkor ska inte vara till nackdel för konsumenten, och ska förvaras skriftligen eller på ett sådant sätt att de kan lagras på ett varaktigt medium som konsumenten har tillgång till.

II. Ytterligare villkor

Artikel 17 – Definitioner

I dessa villkor gäller definitioner som ingår i ovanstående allmänna villkor. Dessutom ska följande definitioner gälla: Laboratorium: laboratoriet som företagaren arbetar med, och som kontinuerligt eller slumpmässigt utför DNA-tester åt företagaren.

Artikel 18 – Villkor för att genomföra DNA-tester

  1. Företagaren kommer inte att påbörja det beställda DNA-testet förrän full betalning har erhållits och under förutsättning att konsumenten har accepterat de allmänna villkoren_website_.
  2. Genom att skicka DNA-proverna till laboratoriet samtycker konsumenten till att testet utförs. Konsumentens ångerrätt upphör så snart som laboratoriet har påbörjat DNA-testet.
  3. Om, enligt entreprenörens och/eller laboratoriets motiverade uppfattning, konsumenten inte har uppfyllt villkoren och/eller kraven för att utföra DNA-testet; eller om det, enligt entreprenörens och/eller laboratoriets motiverade uppfattning, praktiskt taget är omöjligt och/eller etiskt oansvarigt att genomföra DNA-testet; då har företagaren rätt att inte få DNA-testet gjort. Företagaren kan, men är inte skyldig att, ge konsumenten möjlighet att undanröja skälet till detta beslut. Om företagaren slutligen bestämmer sig för att inte gå vidare med DNA-testet återbetalar företagaren det pris som konsumenten har betalat.

Artikel 19 – Otillräckligt DNA-material

  1. Kindslemsprover: Om tillräckligt DNA-material inte kan erhållas, eller om inget DNA-material av tillräcklig kvalitet från ett eller flera DNA-prov har skickats till laboratoriet som ska utföra testet, kommer företagaren att tillhandahålla gratis material för att ta ett nytt DNA-prov (eller nya DNA-prover) och låta laboratoriet analysera det nya DNA-provet (eller nya DNA-prover).
  2. Blodprover: Om inget eller otillräckligt DNA-material kan erhållas från det ofödda barnets blodprover, som har tagits för ett prenatalt faderskapstest, ställer företagaren material för ett nytt DNA-prov, en gång kostnadsfritt, till förfogande som laboratoriet kommer att analysera förutsatt att konsumenten kan påvisa att det första testade blodprovet togs efter åtminstone den 9:e graviditetsveckan.

Artikel 20 – Ansvar

  1. I enlighet med erbjudandet och ovanstående tillhandahåller företagaren resurser för insamlingen av DNA-prover utan kostnad. Konsumentens användning av andra sätt att ta DNA-prover utförs enbart på konsumentens risk. Vid användning av andra resurser än de som har tillhandahållits har företagaren och laboratoriet rätt att avstå från att utföra DNA-testet, och om de fortsätter att utföra DNA-testet ansvarar de inte för uteblivna resultat eller erhåller felaktiga resultat.
  2. Konsumenten är helt och exklusivt ansvarig för konsekvenserna av att uppgifter inte är fullständiga, felaktiga eller ofullständiga, och tillhandahållande av felaktig eller ofullständig information av konsumenten och/eller andra personer som ska testas.
  3. Konsumenten är helt och exklusivt ansvarig för att korrekt och fullständigt informera och erhålla tillstånd från alla personer som ska testas eller (när det gäller minderåriga) från deras juridiska ombud.
  4. Varken företagaren eller laboratoriet är ansvariga om resultatet från ett juridiskt giltigt DNA-test inte accepteras som bevis av en domare, en myndighet eller annat organ.
  5. Företagarens ansvar gentemot konsumenten överstiger inte i något fall det belopp som har betalats av eller för konsumenten för den produkt eller tjänst i samband med vilken företagarens ansvar åberopas.

Artikel 21 – Klagomål

  1. Klagomål om tjänster som har tillhandahållits av företagaren (direkt eller genom laboratoriet) måste skickas per post till adressen som anges i artikel 2 i de allmänna villkoren. Alla klagomål måste vara företagaren tillhanda senast (a) inom 14 dagar efter meddelandet om testresultaten till konsumenten; eller (b) inom 30 dagar från fakturadatumet om testresultat inte har avslöjats för konsumenten. Om inget klagomål lämnas in inom ovanstående perioder kommer tjänsterna som företagaren har tillhandahållit att anses vara tillfredsställande och inga klagomål kommer att behandlas. Klagomål hanteras uteslutande på svenska.